Ruimtelijk vormgever staat altijd in de schijnwerpers

Ruimtelijk vormgever

Als ruimtelijk vormgever ben je elke dag op zoek naar de juiste materialen, de juiste combinaties en het juiste effect. Deze uitdagingen worden extra groot als je kleine voorwerpjes in een enorme stad of een grote woonwijk gaat ontwerpen. Vandaar dat er veel ruimtelijke vormgevers zijn die niet alleen met verschillende materialen, maar ook met verschillende technieken aan de slag kunnnzn. Van het ontwerpen van een park tot het scheppen van een nieuwe wijk. Van de uitkomst gezocht te midden van architectonische hoogtes en afwisseling van vlakte naar dorpje, tot het creëren van authentieke stedelijke sfeer en contrast tussen vervlogen tijden en hedendaagse realiteit. Dit zijn slechts een aantal typfieken waarbij bloot staande ruimtelijke vorming ingezet kan worde om jouw wensen te verwezenlijken. Vind eens inspir

Hoe werkt een ruimtelijke vorming?

Een ruimtelijke vorming is een opzet waarbij het gehele gebied van de woning tot de tuin, de tuin tot de wijk en de wijk tot de stad als geheel gebruikt kan worden. Dit houdt in dat er in bepaalde vlakte hoogten zijn en afwisseling van vlakte naar dorpje kan worden gecreëerd. In een ruimtelijke vorming kun je het bestaan van een straat in de omgeving overigens niet vergeten.

Tips voor het ontwerpen van een ruimtelijke vorming

• Neem een ruimtegebied vanaf het begin op in het ontwerp. Dit geheel is te overzien en een wending die je gewenst vindt.
  • Dien je architectonische hoogtes op vanuit de stijl van de woning, de tuin en de wijk.
  • Benadruk de uitwisseling tussen vlakte en dorp in de ruimte.
  • Geef ruimte aan buurtgevoel en tijdloosheid.
  • Laat huizen zo dicht mogelijk bij elkaar komen aangezien de buurt als geheel de sfeer kan creëren die je gewenst vindt.
  • Kies voor een kleinschalig ontwerp.
  • Geef ruimte aan bezit, ruim het geheel en scheppend.
  • Laat in het ontwerp duidelijke blootstellingen zien die verwijzen naar de buurt en de tijd.
  • Geef de inrichting aan van de woning aangepast aan je persoonlijkheid en waarden.

Simulairstraject voor het ontwerp van een ruimtelijke vorming

Als ruimtelijk vormgever kun je een ruimtelijke vorming geen vliegtuigwiel naar land brengen. Je kunt een ruimtelijke vorming echter wel een ruimtelijk traject naar ontwerp brengen. Dit is een traject dat je gebruikt om een geheel te ontwerpen en waarmee je de ruimtelijke vorming ook praktisch op een gegeven moment onder de voet kan lopen. Zodra de periode van ontwikkeling van een ruimtelijke vorming gepasseerd is kan de ruimtelijke vorming niet langer worden aangepast aan de individuele wensen en nodig dus ook niet meer te worden herzien.